+420 605 563 467

Aktuální kurz zlata

Aktuální kurz

Novinky

20.05. 2024

Nejvyšší poptávka po zlatě ze strany centrálních bank v historii vytlačila ceny zlata na nová maxima.

Centrální banky v prvním čtvrtletí letošního roku přikoupily 289,7 tun zlata, což bylo opět nejvíce v historii. Nákupy tak překonaly doposud historicky nejvyšší nákupy z 1. čtvrtletí roku 2023.

Více

Vydělávejte, když jiní prodělávají: Cost Average Effect

23.10.2013

Vrtá vám hlavou, proč dobří investoři vydělávají i během krize? Proč si i při pohledu na padající kurzy zachovávají klid, a proč nedělají ukvapená rozhodnutí? Odpověď hledejte v pravidlu Efektu průměrných nákladů, které můžete snadno ovládnout i vy.


Pochopením a dodržováním Efektu průměrných nákladů (Cost Average Effect) snížíte riziko svých investic, ubráníte se výkyvům trhu a naopak na nich dokonce vyděláte. Efekt průměrných nákladů přitom není nic složitého - zařadili bychom jej někam na pomyslnou investiční základní školu.

Pravidelná investice - bezpečnější investice

Začínající investoři často dělají tu chybu, že své prostředky vynakládají jednorázově. Tím značně roste riziko investice – pokud nakoupíme podíly za celou částku těsně před pádem kurzu (který samozřejmě přichází nečekaně), proděláme.

Pojistkou proti podobným situacím je právě Efekt průměrných nákladů, který ve své geniální jednoduchosti zakládá na pravidelném a dlouhodobém investování bez ohledu na situaci na trhu. Jak funguje?

  • Nejprve si určíme částku a frekvenci investice. Typicky investujeme jednou měsíčně, pro větší pohodlí trvalým příkazem z účtu.
  • Investice tak probíhá pravidelně bez ohledu na výkyvy trhu. Investovat můžeme například do akciových či dluhopisových fondů, cizích měn, zvláště vhodné je pro tyto účely investování do zlata.
  • Jakmile kurzy klesají, za svou investici získáváme více podílů. Logicky, při rostoucích kurzech získáváme méně.


Jak na tom ale vydělám?

Dobrá otázka! Hned se na to podíváme na konkrétním příkladu. Nejprve si ukážeme investici bez uplatnění Efektu průměrných nákladů. Máme k dispozici 6 000 Kč. V lednu jednorázově investujeme a nakoupíme 6 podílů po 1 000 Kč. Na grafu níže vidíme vývoj kurzu v následujících 6 měsících.

vysvetleni efektu prumernych nakladu

Kurz se propadá a po šesti měsících se rozhodujeme své podíly prodat. Držíme jich celkem 6. V červnu je cena 1 podílu 500 Kč, prodáváme tedy za 3 000 Kč. Na investici proděláváme 3 000 Kč.

Teď se podívejme, jak by vypadala stejná investice podle Efektu průměrných nákladů. Máme opět k dispozici 6 000 Kč. Tentokrát ale víme, že je lepší investovat pravidelně – proto se rozhodneme investovat každý měsíc přesně 1 000 Kč. Ve výsledku tedy investice vypadá takto:

  • V lednu koupíme 1 podíl za 1 000 Kč
  • V únoru koupíme 2 podíly po 500 Kč
  • V březnu koupíme 4 podíly po 250 Kč
  • V dubnu koupíme 8 podílů po 125 Kč
  • V květnu koupíme 4 podíly po 250 Kč
  • V červnu koupíme 2 podíly po 500 Kč


Za stejnou celkovou investici jako v příkladu výše, tedy 6 000 Kč, držíme v červnu celkem 21 podílů. Aktuální cena jednoho podílu je 500 Kč. Pokud se rozhodneme podíly prodat, získáme za ně 10 500 Kč. Vydělali jsme tedy 4 500 Kč a s minimálním rizikem. Účinné, že?

Platí, že čím déle budeme pravidelně investovat, tím je efekt vyšší a riziko nižší. Máte zájem vyzkoušet Cost Average Effect v praxi? Prohlédněte si Zlaté spoření, které je na něm přímo založeno.

Pokud dokážeme vývoj kurzu odhadnout a nebojíme se podstoupit velké riziko, může nám jednorázová investice přinést větší výnos, než ta pravidelná. Ale pouze za předpokladu, že nakoupíme v době, kdy je kurz na svém dně. Ale to je obtížně předvídatelné.

Spousta lidí dělá chybu z opatrnosti a při poklesu ceny snižuje výše svých splátek, aby neprodělali. Mnozí z obav ze ztráty dokonce zvažují prodej. Zkušení investoři naopak v případě poklesu násobí své vklady a vnímají nejistou dobu za příležitost k vyššímu výdělku. Pokud věříte v dlouhodobý růst ceny zlata a zvažujete další nákupy, můžete využít stávající situaci a příznivé ceny.

Z tým nakup-zlato.cz

Libor Skalský, vedoucí obchodního oddělení